Meer over de beroepstakenbank

Deze beroepstakenbank bevat techniekopdrachten voor het onderwijs en het bedrijfsleven, maar vooral voor leerlingen die interesse hebben in techniek.

De beroepstaken in deze beroepstakenbank zijn geschikt voor het basis- en voortgezet onderwijs. Beroepstaken kunnen zelfstandig worden ingezet. Op school, bij thuisonderwijs of in allerlei hybride vormen van onderwijs. De beroepstaken zijn goed gedocumenteerd voor zowel werkmeesters, docenten als leerlingen.

Wat zijn beroepstaken? Dit zijn taken die mensen uitvoeren in hun beroep. Deze taken kenmerken zich dus altijd door een goede context: ze slaan ergens op! In een beroepstaak doe je dingen die nut hebben, een doel hebben en die een goed beeld geven van hetgeen in dat beroep gebeurt. Daarmee kan een beroepstaak ook een beeld geven van de branche waarin dat beroep zich bevindt.

Beroepstaak (https://www.encyclo.nl)

De beroepstaak wordt uitgedrukt in werkwoord(en) en is een betekenisvolle hele taak zoals deze in alle complexiteit in de werkelijkheid door een beroepsbeoefenaar (expert) wordt uitgevoerd. De beroepstaken zijn de bouwstenen voor het curriculum en hebben meestal betrekking op meerdere competenties tegelijk.

Deze beroepstaken zijn ontwikkeld in samenwerking met het bedrijfsleven. Daarmee weten we zeker dat deze opdrachten een beeld geven van zowel het beroep, als de branche. Beroepstaken zijn daarom erg geschikt als opdrachten voor beroepsori├źntatie. Bij elke beroepstaak staat dan ook bij welk beroep die taak hoort.

Het ontwerpen van een bakfiets is bijvoorbeeld iets dat in de tweewielersector gebeurt. Het is een beroepstaak voor een ontwerper, die bijvoorbeeld op de design afdeling werkt van een bakfietsfabrikant. Maar het is geen beroepstaak voor een fietstechnicus op niveau 2! Die doet bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt aan zo’n tweewieler.

Beroepstaken zijn bijna altijd grote opdrachten. Dat wil zeggen dat ze bestaan uit meerdere kleine opdrachten. Wanneer je een grote opdracht uitvoert voer je vaak meerdere afzonderlijke kleine opdrachten uit. Een onderhoudsbeurt voor een fiets bevat o.a. afstellen van de remmen, controleren van de balhoofdspeling en oppompen van de banden. Dat zijn kleine opdrachten, zoals je die vaak op school leert (praktijkopdrachten).

Beroepstaken kunnen zo groot zijn dat je ze met een team van mensen moet uitvoeren.

Een rem afstellen doe je niet met een team, een nieuwe bakfiets ontwerpen wel. Daarom zijn beroepstaken heel goed voor de persoonlijke ontwikkeling: ze vragen naast technische vaardigheden (hard skills, zoals rem afstellen) ook om grotere vaardigheden (soft skills / competenties, zoals plannen, stimuleren, communiceren, etc.).

Voor bedrijven valt het niet mee om in de klas aanwezig te zijn. Daarom is deze beroepstakenbank voor bedrijven een prettige tool. Alle beroepstaken kunnen worden uitgevoerd in het bedrijf, maar ook in de school. Dat hangt natuurlijk af van hoe goed de school is geoutilleerd. En of er vakmensen aanwezig zijn om de leerling te begeleiden.

Voor scholen in de beroepstakenbank een handige tool om ervoor te zorgen dat leerlingen in het bedrijf aan de slag kunnen. Alle informatie is immers beschikbaar voor zowel de leerling als de begeleider.

Voor docenten en begeleiders is er bij alle opdrachten voldoende aanvullende informatie om de leerling te kunnen begeleiden. Natuurlijk is er vooral veel liefde en energie nodig. Dat kan niet in de beroepstakenbank worden opgenomen.

De beroepstakenbank is ontwikkeld door